UNA JORNADA A
L’ESCOLETA
Descriu el record que tens sobre com
ocorre una jornada a una escola d’infantil (a ser possible relacionat amb una
aula 0-3).
La jornada a una escola infantil és
molt rutinària. Es tenen molt present les rutines i els hàbits. Hi ha un horari
ben establert. L’hora d’entrada és de 9-9.30hores, tot i que la majoria de les
escoletes tenen un servei d’escola matinera de 7.30-9 hores,( i per fer ús d’aquest és imprescindible que els
pares/ mares facin feina). A partir de les 9.30 comença el ritual de bon dia, es revisa els infants
que han vingut i els que han faltat. Es canten cançons i es presenta breument
el que faran a l’escoleta. A les 10h es berena de fruita , després de berenar
es renten les mans, es va al bany o es canvia el bolquer.
Un cop tots/es estan llestos és
l’hora d’anar al pati fins les 11 hores.
I a les 11 , es realitza l’activitat que té preparada l’educador/a. Un cop
acaba l’activitat es l’hora d’anar a dinar, es tornen a rentar les mans i anar
al bany es posen el “baverall” i cap al menjador. Després de dinar es torna a
fer cura de la neteja personal i a dormir fins les 15 hores. A les 15 hores
tots els infants es desperten berenen i esperen a que els venguin a cercar els
seus familiars fins les 17 hores que esta oberta l’escoleta.
A més, reflexiona sobre les
preguntes següents:
1.
Què fan els infants en un dia típic?
Un dia
típic els infants segueixen les rutines que ja he descrit anteriorment.
2.
Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
Generalement la pròpia mestra és la que s’encarrega de
decidir com ensenyar i avaluar als seus alumnes. Però als claustres que es realitzen quinzenalment
amb el personal docent de l’escoleta es decideixen i comparteixen estratègies per dur a terme a les aules.
3.
Quines estructures, pràctiques o comportaments de les mestres
ajuden als infants a aprendre?
La mestra que permeti un aprenentatge a través de
l’experimentació i manipulació , la recerca i la investigació permetrà un
aprenentatge significatiu.
A més, la mestra que presenti una actitud d’escolta , que
permetin la participació de les families, tengui en compte els interessos dels
infants i sigui capaç de captar l’atenció afavorirà un bon canal d’aprenetatge.
4.
Com estan organitzades les aules, les runites, els espais,
els horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar?
Quan sorgeix un problema o un entrebanc
dins la jornada, com es soluciona?
Les aules tenen un espai dedicat al joc simbòlic, un bany o
accés al bany, Taules , una estora on es
realitza el ritual de bon dia , una petita biblioteca i una estantería amb el
material organitzat: puzzles, plastelina, construccions, etc. I finalment el racó
de la mestra; amb una taula i armaris per guardar el seu material.
Els horaris estan organitzats tenen en compte les necessitats
dels infants, a primera hora es realitzen les activitats de major concentració
i activitat i es va disminuint el ritme
al pas del matí.
L’organització del centre el decideix el personal docent del
centre, i a nivell individual les mestres organitzen la seva aula.
L’educadora és qui decideix quan començar i acabar , ja que
és ella la que s’encarrega de mantenir el ritme del grup-classe i és la que s’encarrega de tenir el compte les
necessitats individuals dels infants.
Normalment, quan sorgeix un problema dins la jornada, la
pròpia mestra és la que s’encarrega de solucionar-lo. Però si el problema és
greu o requereix d’un altre consell, és la coordinadora del centre la que
s’encarrega de solucionar-lo. És soluciona de la manera més tranquila possible
i mostrant redreça i posant en pràctica les seves pòpies estratègies de resolució de problemes.
5.
Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts?
Com s'ajuden a aprendre?
De 0-1 anys, el jocs dels infants són més individuals i
autònoms, i a mesura que els infants creixen comencen els jocs compartits. I
comencen a tenir conciència els uns dels altres. A partir de la meva experiència
puc dir que els infants que col·laboren i treballen junts. Alguns prenen més
concsiciència dels altres més prest i d’altrs tarden una micona més.Però
presenten una gran sensibilització els uns dels altres.
A partir dels dia a dia i el compartir experiències els
infants aprenen dels inguals a partir de l’observació i el compartir experiències i moments
plegats.
6.
Com interactuen amb el mestre/a?
Els infants presenten moltes estratègies per a comunicar-se.
Es comuniquen amb la mirada, amb gests , somriures, cridant l’atenció amb diferents accions, amb
moviments, i amb la pròpia paraula si ja parlen. Per això, la mestre/a ha
d’estar atent a tots els missatges que transmeten els infants tant verbals com
a no verbals.
7.
Com s’interectua amb les
famílies?
La relació entre mestre/a i famílies ha de ser contínua i
l’educador/a ha d’oferir un gran nivell de confiança als pares i mares i oferir
el grau de seguretat que necessiten.
Les families tenen el dret de conèixer tot el que fan els
infants a l’escola, així que mantenint-los informats i fent-los partíceps del
dia a dia enfortirà i enriquirà l’aprenentatge dels infants.
S’interactua, per tant, de manera tranquil·la , oberta i amb
una actitud participativa i de suport.
8. L’escola té previst un pla d’acollida
als infants? Com és aquest pla? Existeix un pla d’acollida pels mestres?
L’escola si té un pla d’acollida, s’anomena el període
d’adaptació que es realitza els primer dies d’escola. Es realita els primer
dies de septembre normalment.
Les escoles sí preparen el període d’adaptació. El fet de
començar l’escola per primera vegada representa una situació nova: hi ha un
desconeixement de l’espai, desconeixença si el pare o la mare tornarà o no i,
sobretot, desconeixen el que es pot fer o no. Davant aquest panorama el nen/a no se sent segur i
ho manifesta de maneres diferents.
Per tant
el període d’adaptació el fan de la següent manera: Cal tenir en compte que
l'adaptació és un procés individual que ha d'elaborar cada infant al seu propi
ritme.
1. Una reunió
prèvia amb tots els pares abans de començar a fi d'informar el que viuran
els seus fills durant aquest temps i d'explicar com organitzar-ho. És també un
primer contacte amb l'escola, la mestra i els altres pares.
2. Entrevista personal amb els pares on es
parla d'aspectes relacionats amb els hàbits, jocs, situació familiar, trets
generals de la seva manera de fer...
3. Entrada esglaonada: Durant els tres
primers dies d'escola els infants entraran de forma esglaonada per poder
atendre'ls de forma més individualitzada i donar-los el recolzament que
necessiten al entrar en un espai nou i amb persones desconegudes per ells en
aquell moment.
4. Durant
les dues primeres setmanes, l'escola farà un esforç pel que fa a recursos humans, de forma que, a més a
més de les tutores, hi hagi una segona persona a cada grup-classe per a fer el
reforç necessari. Aquestes dues persones són els/les mestres de reforç de
parvulari que posteriorment també incidiran en les aules de P-3 i per tant els
infants ja els/les coneixeran.
5. Accessibilitat de les famílies: Les
aules d'educació infantil tenen accés directe i diferenciat de la resta de
l'escola. Les famílies de P3 acompanyen i recullen diàriament als seus fills
fins a la porta de la classe, això ens permet intercanviar informacions
puntuals i anècdotes que ens ajuden a entendre millor als infants i a establir
relacions entre pares i mestres.
Els
primers dies deixa una profunda empremta sobre el sentiment de seguretat. Això
és el que coneixem com a període d’adaptació, el qual suposa un “treball actiu”
per part de l’infant, però també de pares, mares i docents.
No tenc consciència que existesqui un pla d’acollida per als
mestres.
CONCEPTE D’INFANT
Per a mi un infant, és una llavor
que va creixent poc a poc al llarg de la seva vida i per a què aquesta llavor tingui un bon creixement necessita que la cuidin i l’estimin
perquè cresquí sana i forta. És una llavor molt especial.
És un ser indefens ple d’innocència
i alegria que desperta bondat per tots els costats, necessita molt afecte i
protecció i sobretot necessita que l’escoltin i deixar que es vagi formant
ell/a mateix com a persona. Per aquest motiu necessita d’un entorn ric en
estímuls i experiències significatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada