dijous, 8 de març del 2012


UNA JORNADA A L’ESCOLETA
Descriu el record que tens sobre com ocorre una jornada a una escola d’infantil (a ser possible relacionat amb una aula 0-3).
La jornada a una escola infantil és molt rutinària. Es tenen molt present les rutines i els hàbits. Hi ha un horari ben establert. L’hora d’entrada és de 9-9.30hores, tot i que la majoria de les escoletes tenen un servei d’escola matinera de 7.30-9 hores,( i per  fer ús d’aquest és imprescindible que els pares/ mares facin feina). A partir de les 9.30 comença  el ritual de bon dia, es revisa els infants que han vingut i els que han faltat. Es canten cançons i es presenta breument el que faran a l’escoleta. A les 10h es berena de fruita , després de berenar es renten les mans, es va al bany o es canvia el bolquer.
Un cop tots/es estan llestos és l’hora d’anar al pati fins les  11 hores. I a les 11 , es realitza l’activitat que té preparada l’educador/a. Un cop acaba l’activitat es l’hora d’anar a dinar, es tornen a rentar les mans i anar al bany es posen el “baverall” i cap al menjador. Després de dinar es torna a fer cura de la neteja personal i a dormir fins les 15 hores. A les 15 hores tots els infants es desperten berenen i esperen a que els venguin a cercar els seus familiars fins les 17 hores que esta oberta l’escoleta.
A més, reflexiona sobre les preguntes següents:

1.       Què fan els infants en un dia típic?
Un dia típic els infants segueixen les rutines que ja he descrit anteriorment.

2.       Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
Generalement la pròpia mestra és la que s’encarrega de decidir com ensenyar i avaluar als seus alumnes. Però  als claustres que es realitzen quinzenalment amb el personal docent de l’escoleta es decideixen i comparteixen  estratègies per dur a terme  a les aules.
3.       Quines estructures, pràctiques o comportaments de les mestres ajuden als infants a aprendre?
La mestra que permeti un aprenentatge a través de l’experimentació i manipulació , la recerca i la investigació permetrà un aprenentatge significatiu.
A més, la mestra que presenti una actitud d’escolta , que permetin la participació de les families, tengui en compte els interessos dels infants i sigui capaç de captar l’atenció afavorirà un bon canal d’aprenetatge.
4.       Com estan organitzades les aules, les runites, els espais, els horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan  sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada, com es soluciona?
Les aules tenen un espai dedicat al joc simbòlic, un bany o accés al bany, Taules ,  una estora on es realitza el ritual de bon dia , una petita biblioteca i una estantería amb el material organitzat: puzzles, plastelina, construccions, etc. I finalment el racó de la mestra; amb una taula i armaris per guardar el seu material.
Els horaris estan organitzats tenen en compte les necessitats dels infants, a primera hora es realitzen les activitats de major concentració i  activitat i es va disminuint el ritme al pas del matí.
L’organització del centre el decideix el personal docent del centre, i a nivell individual les mestres organitzen la seva aula.
L’educadora és qui decideix quan començar i acabar , ja que és ella la que s’encarrega de mantenir el ritme del grup-classe i  és la que s’encarrega de tenir el compte les necessitats individuals dels infants.
Normalment, quan sorgeix un problema dins la jornada, la pròpia mestra és la que s’encarrega de solucionar-lo. Però si el problema és greu o requereix d’un altre consell, és la coordinadora del centre la que s’encarrega de solucionar-lo. És soluciona de la manera més tranquila possible i mostrant redreça i posant en pràctica les seves  pòpies estratègies de resolució de problemes.
5.       Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a aprendre?
De 0-1 anys, el jocs dels infants són més individuals i autònoms, i a mesura que els infants creixen comencen els jocs compartits. I comencen a tenir conciència els uns dels altres. A partir de la meva experiència puc dir que els infants que col·laboren i treballen junts. Alguns prenen més concsiciència dels altres més prest i d’altrs tarden una micona més.Però presenten una gran sensibilització els uns dels altres.
A partir dels dia a dia i el compartir experiències els infants aprenen dels inguals a partir de l’observació  i el compartir experiències i moments plegats.

6.       Com interactuen amb el mestre/a?
Els infants presenten moltes estratègies per a comunicar-se. Es comuniquen amb la mirada, amb gests , somriures,  cridant l’atenció amb diferents accions, amb moviments, i amb la pròpia paraula si ja parlen. Per això, la mestre/a ha d’estar atent a tots els missatges que transmeten els infants tant verbals com a no verbals.
7.       Com s’interectua amb les famílies?
La relació entre mestre/a i famílies ha de ser contínua i l’educador/a ha d’oferir un gran nivell de confiança als pares i mares i oferir el grau de seguretat que necessiten.
Les families tenen el dret de conèixer tot el que fan els infants a l’escola, així que mantenint-los informats i fent-los partíceps del dia a dia enfortirà i enriquirà l’aprenentatge dels infants.
S’interactua, per tant, de manera tranquil·la , oberta i amb una actitud participativa i de suport.

8. L’escola té previst un pla d’acollida als infants? Com és aquest pla? Existeix un pla d’acollida pels mestres?
L’escola si té un pla d’acollida, s’anomena el període d’adaptació que es realitza els primer dies d’escola. Es realita els primer dies de septembre normalment.
Les escoles sí preparen el període d’adaptació. El fet de començar l’escola per primera vegada representa una situació nova: hi ha un desconeixement de l’espai, desconeixença si el pare o la mare tornarà o no i, sobretot, desconeixen el que es pot fer o no. Davant aquest panorama el nen/a no se sent segur i ho manifesta de maneres diferents.  

Per tant el període d’adaptació el fan de la següent manera: Cal tenir en compte que l'adaptació és un procés individual que ha d'elaborar cada infant al seu propi ritme.

 1. Una reunió prèvia amb tots els pares abans de començar a fi d'informar el que viuran els seus fills durant aquest temps i d'explicar com organitzar-ho. És també un primer contacte amb l'escola, la mestra i els altres pares.
2. Entrevista personal amb els pares on es parla d'aspectes relacionats amb els hàbits, jocs, situació familiar, trets generals de la seva manera de fer...
3. Entrada esglaonada: Durant els tres primers dies d'escola els infants entraran de forma esglaonada per poder atendre'ls de forma més individualitzada i donar-los el recolzament que necessiten al entrar en un espai nou i amb persones desconegudes per ells en aquell moment.

4. Durant les dues primeres setmanes, l'escola farà un esforç pel que fa a recursos humans, de forma que, a més a més de les tutores, hi hagi una segona persona a cada grup-classe per a fer el reforç necessari. Aquestes dues persones són els/les mestres de reforç de parvulari que posteriorment també incidiran en les aules de P-3 i per tant els infants ja els/les coneixeran.

5. Accessibilitat de les famílies: Les aules d'educació infantil tenen accés directe i diferenciat de la resta de l'escola. Les famílies de P3 acompanyen i recullen diàriament als seus fills fins a la porta de la classe, això ens permet intercanviar informacions puntuals i anècdotes que ens ajuden a entendre millor als infants i a establir relacions entre pares i mestres.

Els primers dies deixa una profunda empremta sobre el sentiment de seguretat. Això és el que coneixem com a període d’adaptació, el qual suposa un “treball actiu” per part de l’infant, però també de pares, mares i docents.

No tenc consciència que existesqui un pla d’acollida per als mestres.

CONCEPTE D’INFANT

Per a mi un infant, és una llavor que va creixent  poc a poc  al llarg de la seva vida  i per a què aquesta llavor tingui un  bon creixement necessita que la cuidin i l’estimin perquè cresquí sana i forta. És  una llavor molt especial.

És un ser indefens ple d’innocència i alegria que desperta bondat per tots els costats, necessita molt afecte i protecció i sobretot necessita que l’escoltin i deixar que es vagi formant ell/a mateix com a persona. Per aquest motiu necessita d’un entorn ric en estímuls i experiències significatives.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada